2015. nov 20.

Skót "pite" magyar módra

írta: Hajós Ágnes
Skót "pite" magyar módra

Kedvenc brit ételem az én konyhámban

A '90-es évek végén pár hónapot Angliában töltöttem, ami nagyon jót tett a nyelvtudásomnak, emellett sok mindenben egy életre szóló tapasztalatot szereztem.

Pl. itt találkoztam először egy áruházban akkora mirelit részleggel, mint nálunk egy vidéki szupermarket. Mindent, de tényleg mindent árultak mélyfagyasztott változatban. Akkor sok ilyet megkóstoltam, nagyon ízlettek (gondolom, a sok ízfokozó is szerepet játszott benne). Egyik kedvencem a sült tengeri hal volt krumplipürével fedve, amit csak be kellett dobni a mikróba (első nap a kedves fogadó család megkérdezte, hogy tudom-e, mi az). Még nem reprodukáltam, de biztos fogom, ez tuti siker, még nem halrajongóknak is.

A másik, amitől szerintem a hízásom leginkább megindult, a scotch pie (szkaccs páj) volt. Isteni marhahústöltelék tésztaburokban, paradicsomos babbal körítve-fedve. Nemrég előtört belőlem a nosztalgia, rákerestem a magyarul skót pite nevű ételre. A receptet könnyen megtaláltam, de a kis, egyszemélyes formák helyett nagy piteformát használtam.

Aztán némi előkészítés után, azt gondolom, sikerült tökéletesen leutánoznom brit kedvencemet.  Mivel épp egyedül voltam, mikor kész lett, kóstolás közben kicsit a ködös Albionban éreztem magam :)

 

Scottish (scotch) pie Ági módra

 DSC_3520s

Hozzávalók egy 25 cm-es piteformáoz:

1 csomag, kb. 50 dkg leveles tészta

40 dkg darált marhahús

Fél l (ha lehet marha) húsleves

1 ek zsír

1 közepes fej hagyma

1 ek étk. keményítő

Só, bors

1 tojás

 

A tálaláshoz:

20 dkg apró fehér bab

Fél l passzírozott paradicsomlé

1 tk étk. keményítő

 

A paradicsomos babot készítsük el: a babot előző este beáztatjuk, másnap sós vízben puhára főzzük. Mikor majdnem kész (megkóstoljuk, a közepe kicsit még roppan), hozzáöntjük a paradicsomlét. Levesszük a fedőt, elfőzzük a nedvesség nagy részét, annyi maradjon, hogy a babot éppen elfedje. Takarékra vesszük, a keményítőt elkeverjük 2 ek vízben, a babhoz keverjük. Mikor besűrűsödött, elzárjuk a lángot.

A töltelékhez a hagymát apróra vágjuk, a zsíron üvegesre pirítjuk. Hozzáadjuk a darált húst, majd a levest. Fedő alatt 20 percet főzzük, majd levéve elfőzzük a nedvességet. Megsózzuk, -borsozzuk, jó ízes legyen. Az étk. keményítőt összekeverjük 2 ek vízzel, a húshoz adjuk, belekeverjük, míg besűrűsödik, massza állagot kap. Langyosra hűtjük.

A leveles tésztát 3 mm vastagra nyújtjuk. Belenyomkodjuk a piteformába, a kilógó részeket levágjuk, a maradékot összegyúrjuk, és újra kinyújtjuk.

A tésztába töltjük a húsos masszát, ráfektetjük az újra kinyújtott tésztát. A széleknél összenyomkodjuk, a tészta tetejét megkenjük a felvert tojással, megszurkáljuk, hogy legyen helye a távozó gőznek.

200 fokos sütőbe toljuk, aranybarnára sütjük. Kihűtve kivesszük a formából, felszeleteljük, újramelegítve, a paradicsomos babbal tálaljuk.

DSC_3518s

Ha tetszett ez az írás, csatlakozz hozzám a Facebookon is további receptekért, tippekért, érdekességekért!

Szólj hozzá

paradicsom marhahús bab