2012. sze 24.

Erdély

írta: Hajós Ágnes
Erdély

Két kedvenc ételem és egy vicces bevezető...

Nos, ennek a bejegyzésnek a bevezetőjét teljesen meg kell változtatnom. Kitörölhetném, de akkor egy vallomással kevesebb lenne...

Szóval: A sztrapacska nem erdélyi étel, hanem felvidéki. Azért gondoltam, mert a juhtúróról ez ugrott be és örültem, hogy tudok valamit, ami összeköt a gyökereimmel. Hát nem ez, az biztos... :)

A salátának valóban semmi köze Erdélyhez, de itthon nemrég ezen a néven futottam vele össze, el is hittem. És miután többen kijavítottak, eszembe is jutott, hogy a franciasalátáról se hallottak még soha a franciák, a párizsiról nem is beszélve... :D

Azért próbáljátok ki mindkét receptet, mert nagyon finomak. A tudatlanságomat meg kérlek, nézzétek el...

Itt az első szöveg, az eleje mindenképpen igaz:

"Nagyon vonz ez a vidék. Soha nem voltam még ott, de mindenképpen el szeretnék jutni. Gyönyörűnek tartom a tájat, tetszik az ott élő emberek mentalitása. Igazából 1/8 részben Erdélyből származom, némrég kezdtem el érdeklődni az ottani ételek iránt is. Van két fogás, amit sűrűn elkészítek, nagy sikerem is van vele. Sajnos nem tudom, hogy valójában jól készítem-e a sztrapacskát, sőt, a salátának nem tudom, hogy van-e egyáltalán köze Erdélyhez. Az ízviláguk alapján beleillenek az ottani konyhaművészetbe, szerintem próbáljátok ki!"

Sztrapacska, ahogy én szoktam

 DSC_6449s

Hozzávalók 4 főre:

60 dkg krumpli

Kb. 25 dkg liszt

20 dkg füstölt szalonna

1 tojás

20 dkg juhtúró

2 dl tejföl

Só, bors

 

A szalonnát csíkokra vágjuk, zsírját kiolvasztjuk. A krumplit meghámozzuk, finomra reszeljük. Hozzáadjuk a tojást, a kihűlt szalonnazsírból egy evőkanálnyit, valamint annyi lisztet, hogy nokedlitészta-állaga legyen. Sózzuk, borsozzuk. Lobogó forró vízbe evőkanállal galuskákat szaggatunk. Mikor feljönnek, közepesre vesszük a lángot és még 3 percig főzzük. A maradék szalonnazsírt egy tűzálló tálba öntjük, erre szedjük a kész galuskákat, majd rámorzsoljuk a juhtúrót, hozzáadjuk a szalonnát is. Összeforgatjuk, majd a tejfölt a tetejére kanalazzuk. 200 fokos sütőben 20 percig sütjük, míg itt-ott megpirul, a tejföl is  megszilárdul.

DSC_6399s

 

Erdélyi saláta

 DSC_0411ss

Hozzávalók:

20 dkg savanyú káposzta

15 dkg ecetes uborka

20 dkg krumpli

1 db marinált paprika

1 paradicsom

1 lilahagyma

4 db virsli

1 csokor petrezselyem

1 ek tejföl

3 ek majonéz (receptem itt)

1 kk mustár

3 csepp folyékony édesítő

1 nagy csipet só

 

A káposztát lecsepegtetjük, kisebb darabokra vágjuk. Az uborkát és a virslit vékony karikákra vágjuk. A krumplit megfőzzük héjában, majd vékony karikákra vágjuk. A marinált paprikát és a paradicsomot kétcentis kockákra vágjuk. Egy nagy tálban összekeverjük az előzőeket. A petrezselymet apróra vágjuk, összekeverjük a tejföllel, majonézzel, mustárral, édesítővel és a sóval. Alaposan kikeverjük, majd a salátára öntjük és összeforgatjuk. Pár órára hűtőszekrénybe tesszük, hogy összeérjenek az ízek.

DSC_0406s

Ha tetszett ez az írás, csatlakozz hozzám a Facebookon is további receptekért, tippekért, érdekességekért!

Szólj hozzá

uborka savanyú káposzta szalonna lilahagyma juhtúró petrezselyem marinált