2015. feb 24.

Gyorskaja IV. - Falafel, kedvencem az arab világból

írta: Hajós Ágnes
Gyorskaja IV. - Falafel, kedvencem az arab világból

Folytatom a sorozatot! Jöjjön a falafel...

A csicseriborsó az egyik nagy kedvencem. Persze nem vagyok hajlandó áztatni, meg órákig főzni, jó nekem a konzerv is. Csak arra kell figyelni, hogy jól átöblítsük felhasználás előtt.

A következő gyorsétel az, aminek a fő részét, a csicseriborsó-fasírtot először Egyiptomban kóstoltam. Én ott olyan sokat ettem... már az egész társaságnak gyomorproblémái voltak, csak én bírtam :D Valószínűleg, mert annyi éven át vágytam oda, hogy engem ugyan nem érdekeltek holmi baktériumok...

A világ gyorskajáiról pont két éve kezdtem egy sorozatot (itt találjátok), most ezzel a (nem tudom, mennyire autentikus) szendviccsel bővítem a kínálatot. Ez alkalommal a pitát is magam sütöttem, köszönet a receptért Maxnak.

 

Falafel pitában

 DSC_6036s

Hozzávalók:

A pitához:

30 dkg liszt

20 dkg rétesliszt

3 dl langyos víz

3 dkg élesztő

2 tk cukor

1 tk só

2 ek (olíva) olaj

 

A falafel-golyókhoz:

1 konzerv csicseriborsó

1 tojás

1 hagyma

2 ek tahini (recept itt)

1 gerezd fokhagyma

1 mk római kömény

1 mk koriandermag

1/2 csomag korianderlevél (vagy petrezselyem)

Só, bors

Zsemlemorzsa, liszt

 

2 nagy paradicsom

Fél kígyóuborka

1 nagy lilahagyma

20 dkg káposzta

 

A fehér szószhoz:

3 ek tahini

2 dl joghurt

1/2 csomag korianderlevél (vagy petrezselyem)

Só, bors

 

A csípős szószhoz:

1 ek darált erős paprika

3 ek víz

 

A pitához valókat összegyúrjuk, langyos helyen duplájára kelesztjük. Enyhén lisztezett deszkán átgyúrjuk. Darabokat szakítunk a tésztából, golyó alakúra formázzuk, 1 cm vastag körökké nyújtjuk. Tenyérnyinél nagyobb pita kell, hogy férjen bele rendesen töltelék. 200 fokos sütőben először az egyik, majd a másik oldalukat sütjük meg (nem kell, hogy barnuljon, pár perc oldalanként). Akkor jó, ha sülés közben felfújódik, akkor lehet jól tölteni.

A falafelhez az átöblített, lecsepegtetett csicseriborsót a nagyobb darabokra vágott hagymával, fokhagymával, tojással, tahinivel pürésítjük. A római köményt a koriandermaggal mozsárban összetörjük, a sóval, borssal és apróra vágott korianderrel a masszához keverjük. Ha túl lágy lenne, félretesszük fél-egy órára letakarva a hűtőbe, addigra kicsit besűrűsödik. Ha ekkor sem, kevés liszt és/vagy zsemlemorzsa hozzákeverésével sűríthetjük, jól formázhatónak kell lennie..

Vizes kézzel mogyorónál kicsit nagyobb golyókat formázunk belőle, zsemlemorzsába forgatjuk, nagyon forró olajban pillanatok alatt kisütjük (ha nem elég forró az olaj, széteshet a golyó).

A paradicsomot, hagymát és uborkát félkarikákra vágjuk, összekeverjük. A káposztát nagyon vékonyra szeljük. A szószhoz valókat összekeverjük.

A piták felső részét levágjuk, a két oldalát szétválasztjuk. Először a falafel-golyókból, majd a salátából, aztán ismét a golyókból teszünk a batyukba. Végül nyakon öntjük a szószokkal.

Ízlés szerint a maradék hozzávalókkal együtt tálaljuk.

 DSC_6034s

Ha nincs kedved szendvicsbe tölteni, legyen belőle saláta:

DSC_6048s

Ha tetszett ez az írás, csatlakozz hozzám a Facebookon is további receptekért, tippekért, érdekességekért!

Szólj hozzá

paradicsom paprika káposzta csicseriborsó koriander pita szezámmag tahini