2013. már 24.

Mellőzött testrészek - különleges ételek

írta: Hajós Ágnes
Mellőzött testrészek - különleges ételek

Nyelv és láb, meg kell kóstolni!

A mai modern gasztronómiában és táplálkozásban nem nagyon jut hely olyan állati részeknek, amit nyersen nem mindenki vesz szívesen a kezébe. Pedig régebben az emberek az utolsó csont-bőrdarabig elfogyasztották a levágott, feldolgozott jószágokat. Semmi sem ment veszendőbe, és biztos vagyok benne, hogy mégsem finnyáskodott senki, mikor el kellett fogyasztani a számunkra ma már furcsa ételeket.

Mint többször említettem, gyűjtögető vagyok. Ha látok egy érdekességet pl. a hentesnél, megveszem és lefagyasztom, majd ha megérik bennem a recept, elkészítem.

Még a télen kaptam egy borjúlábat (patával!) és vettem egy sertésnyelvet is.Tudom, ez utóbbi nem szokatlan, de én utoljára a nagymamámnál láttam elkészítve, sőt, a párom se nagyon kóstolt még vele semmit. Egy kicsit kutakodtam a neten, hozzátettem a tudásomat és nekiálltam főzni. A főtt, majd bepaprikázott-fokhagymázott nyelvet akár felvágott helyett is ehetjük, a rakott borjúlábat pedig mindenki kedvelni fogja, aki szereti a kocsonyát, savanyú káposztát vagy valaha már volt szerencséje a rántott változathoz.

 

Abált sertésnyelv

 DSC_1612s

Hozzávalók:

1 sertésnyelv

3 gerezd fokhagyma

Pirospaprika

 

A nyelvet annyi sós vízben, ami bőven ellepi, lassú tűzön puhára főzzük. Kivesszük, langyosra hűtjük, levágjuk róla a bőrt. A fokhagymát átnyomjuk, minden oldalon bekenjük a húst, majd alaposan megszórjuk pirospaprikával. Egy éjszakára hűtőbe tesszük, másnap szeletelhetjük ízlés szerinti vastagságúra.

 DSC_1608s

 

Rakott borjúláb

 DSC_1617s

Hozzávalók 4 főre:

2 borjúláb

1 abált nyelv

50 dkg savanyú káposzta

4 dl tejföl

1 ek pirospaprika

15 dkg juhtúró

Kicsi olaj

 

A borjúlábat bő vízben megfőzzük (ha leveszöldséget is adunk hozzá, leszűrve bármilyen leves alapjául felhasználhatjuk). Ez elég hosszú idő, kb. 6 óra. Akkor jó, ha a végén a csontokat ki lehet húzni. Mikor kicsit kihűlt, kivesszük a csontokat, a megmaradt bőrt-húst folpackba csomagoljuk, a végeit megcsavarjuk, mint a szaloncukrot. Hűtőbe tesszük másnapig.

A savanyú káposztát kicsit összevágjuk, egy kiolajozott jénaiba tesszük. Kivesszük a megdermedt borjúlábat, vékony karikákra vágjuk, rátesszük a savanyú káposztára. Erre fektetjük a hajszálvékonyra szelt nyelvet. Rámorzsoljuk-daraboljuk a juhtúrót, majd rákanalazzuk a pirospaprikával és kevés sóval elkevert tejfölt. 40-45 percre 180 fokos sütőbe tesszük.

DSC_1620s

Ha tetszett ez az írás, csatlakozz hozzám a Facebookon is további receptekért, tippekért, érdekességekért!

Szólj hozzá