2014. sze 21.

Csavart zsemle - mint gyerekkoromban

írta: Hajós Ágnes
Csavart zsemle - mint gyerekkoromban

Egy emlékezetes péksütemény története - és a recept.

 Mikor kicsik voltunk az öcsémmel, sokszor vigyáztak ránk a nagymamámék. Imádtuk a melegszendvicsét, amihez a krémet ő keverte, majd egyszer azt is reprodukálom. Akkoriban Siófokon nem túl sok pékség volt, ritkaságszáma ment, ha egy kicsit is különlegesebb formájú, vagy ízű kenyérféle került a vacsoraasztalra, legalábbis nekem.

Így volt ez a csavart zsemlével is, ami valahogy annyira megmaradt az emlékeimben, hogy ha találtam valahol, mindig eszembe jutottak azok az esték, mikor pizsamában vártuk a forró citromos teát és a szendvicset.

Szóval nemrégiben fogtam magam, és körülnéztem Limaránál, gondoltam, itt biztos megtalálom, amit keresek. Vicces módon szinte azonnal belefutottam Mini sajtos bagett néven. Csak nagyon minimálisat változtattam az alaprecepten aszerint, hogy mi volt itthon és meg is kaptam, amire vártam. Kicsit időigényes, de mindenképpen megéri!

Csavart zsemle

 DSC_1243s

Hozzávalók 10 darabhoz:

50 dkg liszt

2 tk só

0,5 dl olaj

1,5 dl tej

1,5 dl víz

2 dkg élesztő

½ mk sütőpor

½ mk cukor

 

A tejet langyosra melegítjük, belekeverjük a cukrot és az élesztőt, felfuttatjuk. Egy tálban elkeverjük a lisztet a sóval, sütőporral, mélyedést készítünk a közepébe. Beleöntjük az olajat, az élesztős tejet és a vizet. Alaposan összegyúrjuk, langyos helyen, letakarva duplájára kelesztjük.

A megkelt tésztát enyhén lisztezett deszkára borítjuk, 10 részre osztjuk. Kis bucikat formázunk belőlük, újabb 10 percet pihentetjük. Ekkor 10x20-as ovális formára nyújtjuk, hosszában félbehajtjuk, feltekerjük. Sütőpapíros tepsire ültetjük legalább 10 cm-re egymástól, a tekerés vége alul legyen. Addig kelesztjük, míg az eredeti méret kb. másfélszeresére nőnek. A sütőt előmelegítjük 200 fokra, a zsemléket lespricceljük vízzel, betoljuk, kellő színűre sütjük (kb. 25 perc). Rácson kihűtjük.

 DSC_1244s

DSC_1247s

Ha tetszett ez az írás, csatlakozz hozzám a Facebookon is további receptekért, tippekért, érdekességekért!

Szólj hozzá

élesztő zsemle