2015. már 17.

Színes gyurma házilag

írta: Hajós Ágnes
Színes gyurma házilag

Olcsó, de jó minőségű gyurma készítése otthon

Ezzel a bejegyzéssel egy új rovat indul a blogon, a Készítsd otthon! (DIY). Háziasszony (de utálom ezt a szót) és édesanya vagyok, sokszor kell nekem is elgondolkodni, hogy egy adott holmi megvásárlását megengedhetem-e magamnak. Vagy egyszerűen sajnálom valamire a pénzt, mert indokolatlanul drágának tartom.

Ebben a rovatban szeretném nektek bemutatni azokat a dolgokat, amiket egy kis idő- és munka-ráfordítással a bolti ár töredékéért készíthetünk otthon.

Kezdjük a gyurmával. Nemrég még simán sokkot kaptam, mikor a Play-Doh minőségű gyurmák árát megláttam. Só-liszt gyurmáról már hallottam, Somáék az oviban használták is, de az ugye mégsem ugyanolyan. Nemrég kutattam kicsit a neten, ahol is megtaláltam ezt a "receptet".

Kis karizmot azért igényel a munka, főképp, mivel legalább nyolcfélét szoktam egyszerre készíteni. A végén mindig kérek a fiúktól egy kézmasszázst :)

Ja, és nagyon szépen szárad, emlékbe is el lehet tenni a mesterműveket :D

 

Gyurma

 DSC_2876s

Hozzávalók 1 nagy ökölnyi darabhoz:

12,5 dkg liszt

1 ek só

1 ek olaj

1 mk citromsav

1,5 dl víz

Ételfesték

 

Az ételfesték kivételével a többi hozzávalót egy edényben simára keverjük. Hozzácsepegtetjük az ételfestéket a kívánt színig (a kész gyurma színe élénkebb lesz, mint itt), alacsony lángon feltesszük.

DSC_2848s

Habverővel állandóan kevergetjük, mikor elkezd nagyon besűrűsödni és nem bírja már a habverő, váltsunk fakanálra. El is fog kezdeni csomósodni, de nem kell vele foglalkozni, a fakanállal forgassuk, nyomkodjuk, míg a kívánt gyurma állagot el nem éri.

DSC_2853s

Ekkor folpackra vagy valami sima felületre félretesszük hűlni.

DSC_2856s

Mikor langyos, újra átgyúrjuk (ha túl lágynak találnánk, gyúrjunk még bele lisztet).

DSC_2859s

Amikor teljesen kihűlt, akkor megint átgyúrjuk,

DSC_2864s

folpackba csomagolva tároljuk.

DSC_2872s

Megj.: Érdemes hetente átgyúrni és új fóliába csomagolni, akkor nem penészedik be (mondjuk, nálunk előbb elfogy).

Megj. 2: Piros, sárga és kék (esetleg kész zöld) ételfestékből bármilyen árnyalatot ki lehet keverni, csak cseppenként kell adagolni, mert elég intenzív a színük.

Megj. 3: Fekete színt úgy tudunk kikeverni, hogy zöld, kék és piros ételfestéket öntünk hozzá majdnem 1-1 kis flakonnal. Lassan adagoljuk, mikor sötétszürke lesz kevés zöld árnyalattal, akkor jó, készen tök fekete lesz. Viszont itt kevesebb víz kell a sok ételfesték miatt, nagyjából 1 dl elég.

És íme, néhány angry bird, Zolika alkotásai:

DSC_4604s

Ha tetszett ez az írás, csatlakozz hozzám a Facebookon is további receptekért, tippekért, érdekességekért!

Szólj hozzá

DIY készítsd otthon