2015. aug 22.

Zsályás zsemle és szendvics

írta: Hajós Ágnes
Zsályás zsemle és szendvics

Finom péksüti vajban sült zsályával és egy különleges reggeli

Mikor a mostani házunkban költöztünk, a kert mérete miatt rögtön eldöntöttem, hogy zöldségeket fogok termeszteni. Első évben uborkától kezdve vagy 10 féle növénnyel próbálkoztam, aztán gyorsan kiderült, hogy nem vagyok én akkora kertész... Nem kapálgattam hetente, szóval a kicsit is igényesebbek soraiban káosz uralkodott és mindenféle állatok költöztek közé :)

Következő éveben maradt a paradicsom meg a répák, és beszereztem néhány fűszernövényt. Ezekben nem is csalódtam, a kakukkfű, rozmaring és zsálya mint a gyomnövények, kipusztíthatatlannak bizonyultak, pedig az állataim erősen próbálkoztak :)

Ez a harmadik nyaruk, mostanra a zsályám kifejezetten ijesztő méretet öltött, nem is tudom ilyen ütemben felhasználni (pedig igyekszem, receptjeim itt). A vajon piruló zsálya illata és íze egyenesen verhetetlen, most a szendvicshez valót ízesítettem vele. Finom lett nagyon, még a gyerekek is örömmel ették, pedig féltem, hogy ebből is ki akarják piszkálni a kis zöld fűszerdarabkákat... :)

Zsályás zsemlék

 DSC_2197s1

Hozzávalók 8-9 darabhoz:

50 dkg liszt

3 dkg élesztő

3 dl langyos víz

1 mk cukor

2 tk só

2 ek vaj

15 nagy, friss zsályalevél (ha csak szárítva kapunk, használjuk azt, de úgy nem olyan intenzív az íze)

 

A vajat felolvasztjuk egy serpenyőben, a zsályaleveleket beledobjuk, egyszer megfordítva pár perc alatt ropogósra sütjük. Papírtörlőn kicsit kihűtjük, majd összemorzsoljuk vagy -vágjuk. A maradék vajat eltesszük, kenyérre (vagy pont erre a zsemlére) kenve valami isteni.

A langyos vízben elkeverjük a cukrot és a belemorzsolt élesztőt. Egy tálba szórjuk a lisztet, összekeverjük a sóval és zsályával, majd a közepébe mélyedést készítünk, beleöntjük a folyadékot. Alaposan összegyúrjuk, nedves ruhával letakarva langyos helyen duplájára kelesztjük.

8-9 egyenlő részre osztjuk (én le szoktam mérni, nem jó a szemmértékem), kis gombócokat formálunk belőle, egymástól 10 cm-re egy tepsibe ültetjük, hosszában megvágjuk a tetejét. Ismét langyos helyen kelesztjük kb. ¾ órát. Hideg időben úgy szoktam, hogy beindítom a sütőt, 40 foknál lezárom, és akkor tolom be a tepsiket. A kelesztési idő letelte után pedig ismét kiveszem, a sütőt 200 fokig melegítem, végül készre sütöm a zsemléket.

 DSC_2200s1

Szendvics:

1 db zsályás zsemle

1 ek olaj, 1 kk vaj, 4 db zsályalevél (vagy a maradék zsályás vaj)

1 piros vagy sárga paprika

1 marék bébispenót

1 kemény tojás

1 karika paradicsom

 

A vaj és olaj keverékén ropogósra sütjük a zsályát, félretesszük. A visszamaradt vajban megpirítjuk a félbevágott kicsumázott paprikát, kicsit megsózzuk, majd ezt is félretesszük. A zsemlét félbevágjuk, a vágott felüket is megpirítjuk egy kicsit a serpenyőben.

A zsemle aljára először a bébispenótot tesszük, erre jön a sült paprika, a felkarikázott tojás, végül a paradicsomkarika. Erre a zsemletető. A ropogós zsályával tálaljuk.

DSC_2192s

 Ha tetszett ez az írás, csatlakozz hozzám a Facebookon is további receptekért, tippekért, érdekességekért! 

Szólj hozzá

zsálya zsemle