2015. sze 02.

Aranygaluska, a menza sztárja

írta: Hajós Ágnes
Aranygaluska, a menza sztárja

Ellenállhatatlan édesség, elronthatatlan recept

Aki az előző bejegyzést olvasta, sejthette, hogy előbb-utóbb felkerül az aranygaluska is.

Ehhez nincs történetem, mikor a nagyobbik fiam először kérte, ezt a receptet találtam. Már elég régen volt, nem tudom, honnan vettem, de bevált. Pedig elég gyakorlatlan voltam, mikor először készítettem, de szerintem nem lehet elrontani.

 A kép ismét csalóka, itt 1/3 adagot készítettem.

Aranygaluska

 DSC_1434s

Hozzávalók 4 főre:

A tésztához:

50 dkg liszt + a nyújtáshoz

3 dl tej

8 dkg cukor

3 dkg élesztő

3 tojás sárgája

8 dkg vaj + a kenéshez

1 csipet só

1 citrom reszelt héja

Hempergetni:

15 dkg durvára darált dió

3 ek cukor

1 tk fahéj

10 dkg vaj

 

A tejet langyosra melegítjük, egy csipet cukrot teszünk bele és belemorzsoljuk az élesztőt. Felfuttatjuk.

A lisztet egy tálba tesszük, hozzáadunk egy csipet sót, a cukrot, a tojássárgákat, az olvasztott vajat és a citromhéjat. A közepébe mélyedést készítünk, beleöntjük az élesztős tejet és megdagasztjuk. Én nem szoktam órákig, elég, ha összeáll. Nedves konyharuhával letakarva duplájára kelesztjük.

Lisztezett deszkán 1,5 cm vastagra nyújtjuk, 4 cm átmérőjű pogácsaszaggatóval kiszaggatjuk.

A vajat felolvasztjuk, langyosra hűtjük. A diót összekeverjük a cukorral és a fahéjjal.

Egy tűzálló tálat kivajazunk. A kiszaggatott pogácsákat először a vajban, majd a cukros dióban hempergetjük meg, egymás mellé, majd egymás tetejére tesszük (Akkora edényt kell választani, ami nem lesz tele a tésztával, mert még nőni fog).

DSC_1415s

Ismét duplájára kelesztjük.

180 fokra előmelegített sütőben 30-40 percet sütjük, tűpróbával ellenőrizzük, hogy a közepe is megsült-e.

DSC_1426s

Langyosra hűlve, bor- vagy vaníliasodóval (recept itt) tálaljuk.

DSC_1439s

DSC_1435s

 

Ha tetszett ez az írás, csatlakozz hozzám a Facebookon is további receptekért, tippekért, érdekességekért! 

Szólj hozzá

dió vanília vaj