2017. már 28.

Látogatás sajtországban

írta: Hajós Ágnes
Látogatás sajtországban

Egy kellemes nap és 100 liter tej története

Januárban volt a szülinapom, megleptem magam egy élménnyel. Bejelentkeztem egy sajtkészítő workshopra, már régóta kíváncsi voltam, hogyan állítják elő első számú kedvenceimet. Egy helyi családi vállalkozás hirdette, Nübel sajt néven megtaláljátok, Siófokon és Kaposváron a piacon lehet a termékeiket hétvége felé felfedezni.

Amilyen ügyes vagyok, azért előző nap sikerült rendesen megfáznom meg belázasodnom, egy pillanatra meg is fordult a fejemben, hogy otthon maradok. De végül elhessegettem a gondolatot, nincs az az isten, hogy kihagyjam... :)

Szóval reggel 9-re kellett érkezni, már az első pillanatban tudtam, hogy egy igazán kellemes napnak nézek elébe. Jó meleg volt, gyönyörű egyedi faragott bútorokkal volt berendezve a ház, látszott, hogy igyekeznek a természettel minél nagyobb barátsgában élni az életüket.

Aztán nekiálltunk: Évi elővarázsolt egy óriási rozsdamenetes fazekat, beleöntöttünk 100 (!) liter tejet és egy liter aludttejet, alaposan összekeverjük és forralni kezdtük.

Megtudtam, hogy van 3 saját tehenük, amiket bértartásban tartanak, de minden nap mennek a tejért, amit persze előírásszerűen lehűtöttek. 

Ezalatt alakult a terülj-terülj asztalkám reggelire: sajtos zsemle, marhamájkrém, kolbász, szalonna, meggyes lepény, lekvárok, természetesen mind házilag készítve.

Meg persze a zöldségek, és hozzá chai-t ittunk. Ez egy indiai fűszeres tea, na, ez volt az, amibe rögtön szerelmes lettem, azóta rengetegszer el is készítettem. Volt benne chili is, méz is, a náthámat egy pillanatra el is felejtettem, elmondhatatlanul jó dolog (nemsokára a blogon is lesz!) :)

Addigra a tej is elérte a 36 fokot, ekkora mennyiséghez 17 ml oltóenzimet tettünk. Megkérdeztem, ezt hol lehet beszerezni, kiderült, hogy a Magyar Tejkutató Intézettől, de csak (számomra) óriási kiszerelésben rendelhető. Így Évi felajánlotta, hogyha otthon is nekiállnék, majd ő hoz nekem egy adag sajtra valót. Még nem kértem :D

Ekkor hozzáöntöttünk még 10 l tejet, mikor elkezdett összeállni, egy óriási habverővel összetörtük,

majd hagytuk, hogy a darabok leüljenek kicsit az aljára. A sárgás savóból 30 l-nyit leöntöttünk róla, 10 l sima vizet hozzákeverve nagyon lassan, 24 perc alatt ismét kicsit felmelegítettük, most 42 fokra, felváltva kevertük. 

És el is érkeztünk ahhoz a részhez, mikor mindenki saját sajtot készíthetett. A közben túrószerűre alakult darabkákról ismét lemertük a savót, kisebb-nagyobb lyukacsos formákba nyomkodtuk. A nagyobbakban készült a grillsajt, a kisebbeket mindenki saját ízlése szerint fűszerezte.

Le kellett súlyozni, jól összetömöríteni, időnként megforgatni. Az enyém bazsalikomos és chilis-fokhagymás lett.

Aztán isteni finom ebédet kaptunk: kandallóban sült húslevest

és házi gnochhit aszalt paradicsomos szósszal, természetesen saját sajttal (ezt azóta már itthon is elkészítettem, recept itt).

Én sikeresen annyira teleettem magam, hogy percekig csak pihegtem és ömlött rólam a víz :)

Amíg ettünk, a savót ismét felforraltuk, most 95 fokra, ekkor elkezdett feljönni a zsendice, az én abszolút kedvencem a tetejére (itt már tettem róla említést, főztem is vele). Lemertük, kitettük hűlni. Ezután következett pár ek citromsav, amitől az orda kezdett feljönni, ezt is leszedtük szűrővel. 

A nagyobb adag lesúlyozott sajtgurikákból kétcentis lapokat vágtam (igen, én! :) ),

ezeket a visszamaradt folyadékban addig főztük, míg feljöttek a tetejére.

Kiszedtük hűlni, ez lett a grillsajt.

Ezzel a nap végére is értünk, azt hiszem az igazi tejből mindent kihoztunk, amit lehetett :)

A hangulat nagyon jó volt egész nap, nem tudom másként kifejezni, hogy egy nagyon kellemes napom volt, mosolyogva mentem haza. Az idő szép volt, a többi résztvevővel sokat beszélgettünk, a "munka" rész inkább tűnt szórakozásnak.

Ja, és a végén abból a rengeteg tejtermékből vihettünk is haza, a sajtokat én érleltem fél napig sóoldatban, utána három hétig a konyhában. Ilyenek lettek:

Azt hiszem, ez volt az egyik legjobb szülinapi ajándékom :)

 Ha tetszett ez az írás, csatlakozz hozzám a Facebookon is további receptekért, tippekért, érdekességekért!

Szólj hozzá

sajtkészítés